Corona weegt op mentaal welzijn. CAW Limburg helpt 14% meer mensen

Terug naar het overzicht
Datum: 05/31/2022

Ze zijn met meer dan je denkt, de mensen die het moeilijk hebben. In 2021 maakte CAW Limburg 12 461 mensen sterker. Guy Vanderstraeten, algemeen directeur, blikt terug op een bewogen jaar waarin corona opnieuw de agenda bepaalde. ‘Welzijnswerk is en blijft toch vooral mensen echt zien en nabij zijn,’ zegt hij.

Mentaal welzijn

De coronacrisis duurde lang, te lang voor veel mensen. Mensen werden corona-moe. Dat woog op het mentaal welzijn van velen. Dat blijkt ook uit de hulpverleningscijfers van CAW Limburg. Bij het CAW is iedereen welkom met eender welke welzijnsvraag. In 2021 deden 12 461 mensen beroep op een CAW-dienst, 14% meer dan in 2020. In een eerste reactie op de cijfers zegt Guy Vanderstraeten: ‘We bereikten opvallend meer kinderen, jongeren en jongvolwassenen, onder andere via onze JAC’s, de Bezoekruimtes en de Vormingscel. (…) We noteerden meer doorverwijzingen vanuit de OCMW’s en de geestelijke gezondheidszorg. Die trend linken we aan de vele samenwerkingen die we de voorbije jaren hebben opgezet en de afstemming van het hulpverleningsaanbod op de noden van de cliënt. Tot slot zagen we ook de bevestiging van een zorgwekkende tendens die reeds in 2020 aanving: hulpverleningstrajecten duren steeds langer en worden complexer.’

Face-to-face en beeldbellen

Tijdens de eerste lockdown in 2020 gingen de fysieke deuren van het CAW dicht en schakelde de organisatie over op alternatieve manieren om contact met mensen met een hulpvraag te leggen en te bewaren. De erkenning van het CAW als essentiële sector door de overheid zorgde ervoor dat vanaf de tweede lockdown en in 2021 face-to-face contacten binnen een coronaproof kader mogelijk werden. Guy vertelt: ‘Het doet me plezier om te zien dat het aantal face-to-face contacten met cliënten terug stijgt. (…) Tegelijkertijd stel ik vast dat beeldbellen met cliënten een vaste waarde is geworden. In 2020 moest beeldbellen face-to-face contacten vervangen omdat het soms niet anders kon. In 2021 werd beeldbellen een aanvulling op een cliëntcontact dat in de eerste plaats vanuit live-ontmoetingen vertrekt. Welzijnswerk is en blijft toch vooral mensen echt zien en nabij zijn.’

Meest gestelde vragen

De 12 461 mensen die in 2021 een beroep deden op het CAW stelden vooral vragen over:

1. Psychisch welbevinden (4 623 vragen)

2. Ouder-kindrelatie (2 642 vragen)

3. Stress en draagkracht (2 626 vragen)

4. Partnerrelatie (1 906 vragen)

5. Scheiding (1 545 vragen)

Ook in de toekomst biedt CAW Limburg een luisterend oor en een helpende hand aan iedereen met een welzijnsvraag. ‘Als eerstelijnsorganisatie zijn we betrokken bij uiteenlopende maatschappelijke ontwikkelingen,’ zegt Guy daarover. ‘In een samenleving waarin diverse welzijnsnoden leven, staan we als organisatie klaar om in samenwerking met partners oplossingen vorm te geven en uit te dragen.’

Over CAW Limburg

Het Centrum Algemeen Welzijnswerk Limburg helpt mensen met al hun vragen en problemen die te maken hebben met welzijn. Een moeilijke relatie. Persoonlijke moeilijkheden. Financiële, administratieve, juridische of materiële problemen. Problemen in je gezin, familie of je ruimere sociale omgeving. We bieden ook hulp aan slachtoffers en daders van geweld, misbruik en betrokkenen van verkeersongevallen en misdrijven. CAW maakt sterker.

www.caw.be  
Bekijk hier het jaarverslag van CAW Limburg 2021.

Nieuwsarchief