COLUMN - Bellen met Billund

Benedikte Van Eeghem is communicatiemedewerker bij OCMW Brugge, copywriter, tekstredacteur en blogger. Voor VIEWZ levert ze deze maand een bijdrage over spelenderwijs leren.

Learn through play of ‘spelenderwijs leren’. Dat is de slogan van LEGO Foundation. De stichting maakt deel uit van Denemarkens beroemdste exportproduct en zet met de regelmaat van de klok sociale thema’s en ontwikkelingskansen voor kinderen op de kaart. Ze promoot uitgekiende speelprogramma’s en projecten wereldwijd, om de volwassenen van morgen te bieden waar ze het meest nood aan hebben: speeltijd.

Het zal u niet verbazen dat ook ik – zelfs al ben ik de kindertijd ontgroeid – zelf geregeld mijn portie playtime consumeer. Of ik doe extreem zot met vriendinnen, of ik game voor de gein mee met de kroost en delf eervol het onderspit. Dat soort ontspanning werkt louterend, inspirerend en motiverend. Rond de eindejaarsperiode mocht ik helemaal los gehen met een prachtgeschenk van mijn nazaten: een LEGO-bouwset van de iconische Adidas Superstar. Een sneaker van meer dan 700 glanzende steentjes om ineen te knutselen.

Hoe blij ik ook was met dat hippe cadeau, er dook bij het uitpakken toch koudwatervrees op. De blokjes zitten dan wel gesorteerd in zakjes en de handleiding legt netjes uit wat je moet doen, maar zonder technisch en ruimtelijk inzicht wordt het bouwproces onvermijdelijk ‘struggle through play’. Daarom schakelde ik de kroost gelijk in voor assistentie op de cruciaalste momenten. Na twee dagen puzzelen, zoeken en klikken, bereikten we de eindmeet.

De artistieke Adidas Superstar, schaal 1:1, staat sindsdien te blinken in de huiskamer. Ik fluister mezelf trots in dat ik dat ‘zelf gebouwd heb’ en de goesting om méér van die dingen te doen, steekt steeds vaker de kop op. Daarom volg ik met de regelmaat van de klok op sociale media wat de bedenkers in Billund* in hun mars hebben. Hoe ze spelenderwijs aan een betere wereld bouwen.

Half februari pakte COO Carsten Rasmussen uit met de mededeling dat de hoofdzetel van LEGO fors gaat investeren in innovatieve en duurzame werkplekken. De bestaande campus en kantoorgebouwen verderop worden geconnecteerd door een nieuwe vleugel, die ruimte zal bieden voor innovatieve werk- en productieprocessen. Duurzame energie en ontwikkeling worden de maatstaf. Het vervuilende plastic bouwblokje zal op termijn plaats ruimen voor een gerecycleerde opvolger. 

Billund aast met de nieuwbouw zelfs op het LEED-label: Leadership in Energy and Environmental Design. Zo willen ze energieonafhankelijk en met respect voor mens en milieu ondernemen en blijven creëren. Sustain through play, zeg maar. Duurzaam leren gaat hand in hand met zorgen voor morgen. Zelfs al blijven critici LEGO vooral een commerciële mastodont vinden, de toekomstvisie en het engagement van het bedrijf én de stichting maken meer dan ooit duidelijk waar we de accenten moeten leggen voor de toekomst. 

De zorg voor mens, milieu en natuur zijn cruciaal en de allerjongsten moeten mee in het bad. Als wij ons steentje bijdragen door bewuster te leven en voor duurzamere mobiliteit te kiezen, kunnen zij spelenderwijs een duit in het zakje doen. Samen kunnen we dromen van, bouwen aan en zorgen voor een betere wereld. Zo’n plek zonder leiders die pronken met spierballengerol en nucleair geweld. Een bol zonder onder armoede en milieurampen, met mensen die elkaar speeltijd en ademruimte gunnen en elkaar nabij zijn. Een blauwe planeet, schaal 1:1.

Wat ik me stiekem afvraag: hoeveel bouwsteentjes zouden er eigenlijk nodig zijn, voor een LEGO-aardbol op ware grootte? Ik denk dat ik Billund eens bel om dat te checken. Dan vraag ik één trek of ze in het vervolg misschien twee sneakers in zo’n bouwdoos willen stoppen. Dat stapt nét iets comfortabeler dan een enkel exemplaar.

(*Deense stad, hoofdzetel van LEGO)

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...